• Mini’s bezocht door roetveegpieten

Vandaag loop ik mee bij een training van de mini’s, een lichting tot 7 jaar. Vince en Sibbe maken mij wegwijs. Beiden doen vrijwillig een maatschappelijke stage bij SV De Braak.

Vince is de kleinzoon van terreinmeester Chris, iemand die zich ook altijd inzet voor onze prachtige club. Vince zit op de Jan van Brabant in Brouwhuis.

Sibbe voetbalt bij SV De Braak O14-1 en zit op de Knip. Hij doet graag aan voetbal en werkt graag met kinderen. Voor dit werk de ideale combinatie dus.

De coaches mogen niet vergeten worden. Daan, Stefan en Mohammed vallen vooral op hoe geduldig ze met de voetbalkinderen omgaan. Altijd een positieve bejegening en als ze het niet meteen oppikken dan doen ze het de kleinsten nog een keer voor. Naar mijn mening werken ze volgens het credo MOTIVEREN, INSPIREREN, STIMULEREN.

Vince vertelt mij dat je bij verscheidene voetballertjes zeker vooruitgang ziet in hun kwaliteiten. Je herkent een goeie speler volgens Vince aan de wijze hoe de mini op goal schiet, of die het spelletje begint te begrijpen en hoe de mini dribbelt.

Sibbe gaat in de goal staan als de kinderen langs de pionnen mogen slalommen. Doelman Sibbe laat het vooral plezierig zijn voor de spelertjes om als eindstation op het doel te schieten. Soms wordt er mis geschoten, vaker raak. Leuk toch?

De training begint met een warming-up en als ze vragen of de kinderen het koud vinden zeggen sommige kinderen van niet. Op en top gefocust op het voetbal, op en top gemotiveerd zozeer zelfs dat ze de kou niet voelen.

De tweede oefening die ik zie is dat er in een rechte lijn op de (kleinere) goal wordt afgestormd. Ook hier wordt de twee-benigheid gestimuleerd. Het tempo is hier hoger dan bij de vorige oefening, dat komt volgens Vince omdat er deze keer niet geslalomd wordt maar er in een rechte lijn op doel wordt gegaan. Dat vergt minder handelingssnelheid en kost dus minder tijd.

Bij de derde oefening die ik zie is er weer een dribbelactie maar mag men schieten op een kegel. Kleiner dus dan de vorige goals. Waarom wordt er van een afstand op een kegel geschoten? Vince legt mij uit dat zo het nauwkeurig schieten op goal wordt geoefend.

Tot slot wordt er een partijtje gespeeld. Daarin bewijzen ze allen dat ze nu al winnaars zijn!

Even een vraag; waarom werd er dit keer geen tikkertje gespeeld? Dat blijkt op het einde van de training, het feest van 5 december gaat niet aan onze spelertjes voorbij. En dit nog wel op 3 december! Er zijn 3 roetveegpieten die de kinderen vergastten op pepernoten en snoepjes. Maar wat denk je? Er is voor alle kinderen ook nog een cadeautje. SV De Braak laat zich door dit feestje wederom van zijn beste zijde zien…